keskiviikko 14. marraskuuta 2018

Kuka tukee yksin elävää?

Pitää ehdottomasti lukea Sisko Savonlahden uusi kirja Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu. Olen aika innoissani kirjan aiheesta, mutta olen kai silti vähän lykännyt kirjakauppaan menoa, koska aihe tuntuu liippaavan ehkä hieman liiankin läheltä. Pitää odottaa sopivaa hetkeä.

Savonlahti on toimittaja, ja kirjoittaa myös ainakin Hesariin. Tänään julkaistussa kolumnissa hän pohtii ihmisen tarvetta turvautua toisten apuun. Savonlahti on tehnyt mielenkiintoisen huomion: "Aikuinen ihminen saa olla Suomessa riippuvainen tasan yhdestä ihmisestä -ja se on hänen oma kumppaninsa."

Tämän viikon alku on ollut dramaattinen. Minulla on olemassa tasan yksi sinkkuystävä, ja maanantaina hän sairastui äkillisesti ja vakavasti ja virui koko päivän päivystyksessä. Lähettelin hänen kanssaan viestejä koko päivän ja tarjouduin tulemaan seuraksi. Vasta alkuillasta hän sai sanottua: "Olisi ihan kiva jos tulisit".  Vietin yön ystävän kanssa päivystyksen penkeillä ennen kuin huonepaikka löytyi. Hän saa nyt hyvää hoitoa ja toipuu kyllä, mutta kukaan muu ei ole lisäkseni käynyt häntä sairaalassa katsomassa. Olen tästä raivoissani. Hän on hyvä ystävä monelle, mutta ei kenellekään näköjään kuitenkaan se, jonka vuoksi omaa viikkorytmiä voisi muuttaa sen verran, että kävisi piristämässä pelokasta ja huonossa kunnossa olevaa ihmistä.

Heikkous, sairaus, köyhyys, surut ja pelot kuuluvat Suomessa tosiaan kai ydinperheiden sisälle. En pelkää mitään enemmän kuin sairautta ja vanhuutta yksin ja unohdettuna. Toivoisin, että kulttuurimme muuttuisi vähemmän ydinperhekeskeiseksi. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä harvempiin asioihin uskon, mutta varmuus yhdestä asiasta vahvistuu koko ajan: Ketään ei saa jättää yksin. Ohitetuksi ja unohdetuksi tuleminen, hoivan, läheisyyden ja välittämisen puute tuhoavat ihmisen mielen ja kehon tappavan tehokkaasti.

3 kommenttia:

  1. Tosi hyvä kirjoitus! Juuri tuo asia on minusta tässä maassa tosi iso ongelma, täältä puuttuu välittämisen kulttuuri. Minuakin pelottaa ikääntyminen yksin ja varmasti aiheesta. Teit ihanasti ystävällesi <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Nan! Mä en kyllä koe tehneeni mitään erityistä, mulla oli mahdollisuus olla tukena, joten totta kai olin. En pysty millään tavalla kuvittelemaan mitään muuta toimintatapaa. Olen miettinyt, että olisikohan vaikka jossain Espanjassa helpompaa olla sinkku, olisko siellä yhteisöllisempää yli ydinperherajojen?

      Poista
    2. Niin joo, olet oikeassa, toimit täysin normaalisti. Näin tämä yhteiskunta on vaikuttanut, kun pidin toimintatapaasi poikkeavana :( Minulla on tuttu, joka muutti yhtäkkiä ulkomaille (maa, jossa on paljonkin ongelmia). Näin sivustaseuraajana näyttää siltä, että tämä pitkän linjan yksineläjä on viimeinkin löytänyt itselleen ja elämäänsä yhteisöllisyyttä. Olen tosi iloinen hänen puolestaan.

      Poista